دانستنی ها
دانستنی ها
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 40
بازدید کل : 12011
تعداد مطالب : 6
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1


capture.png

واقعا چرا؟آن هم وقتی که زمین با سرعت 1700 کیلومتر درساعت در استوا دارد به دور خودش می چرخد. کم سرعتی نیست! پس چرا دچار سر گیچه  تهوع نمی شویم؟ افرادی که در مسابقات اتومبیل رانی شرکت کرده اند به خوبی می توانند این مورد را برای شما توضیح دهند که در حقیقت این سرعت نیست که برما اثر می گذارد؛ بلکه شتاب حاصل از آن است. چرخش (آهسته) زمین به دور خودش به این معنی است که شتاب حاصل ازاین چرخش بسیار کم است وحدود 100 بار کمتر از شتاب یک چرخ وفلک است .

با این وجود، چرخش زمین همچنان از طریق پدیده ای به نام اثر کوریولیس، قادر به ابراز وجود خود است. این پدیده رابه یاد ریاضی دان قرن نوزدهمی فرانسوی گاسپار- گوستاو کوریولیس نام گذاری کرده اند و بر اساس آن هر چیزی که در امتداد  جسم درحال چرخشی حرکت کند به چشم کسی که روی آن جسم درحال گردش ایستاده این طور به نظر می آیدکه توسط نیروی مرموزی منحرف می شود. برای مثال اگر کسی سعی کند از یک چرخ وفلک در حال گردش توپی را به درون سبدی در سمت دیگر چرخ وفلک بیندازد می بیندکه توپ از مسیر مستقیمش منحرف می شود.

این (نیرو) وجود خارجی ندارد. در حقیقت چیزی که ما می بینیم در نتیجه این است که سبد به همراه چرخ وفلک می چرخد اما توپ مسیر مستقیم خود را طی می کند. اما این پدیده برای افرادی که روی جسم درحال چرخش قرار گرفته اند به اندازه ی کافی واقعی به نظر می رسد. این اثر برای محاسبه مسیر هر چیزی از موشک تاگردباد استفاده می شود.   


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 3 اسفند 1391برچسب:, توسط سامان
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :